Trött på migrän!

Det är julafton imorn och ser fram emot all god mat! Man kan ju hoppas att min migrän går över, fan vad jag hatar att ha det. Det är inge kul att ha, var glad för ni som inte har det. För de är inge rolig sjukdom.  Jag har migrän med aura, och de är : Var tionde person som har migrän får vid varje anfall typiska aurasymtom innan, medan tre av tio får aura bara vid vissa anfall. Dessa symtom varar vanligen femton till tjugo minuter, ibland upp till en timme.

Det vanligaste är synfenomen, som exempelvis ett växande tomt hål i synfältet, suddiga dallrande synintryck, sicksackmönster, blixtfenomen, avsmalnande kikarsiktesyn, flimmer för ögonen, dubbelseende med mera.

Näst vanligast är påverkan på känseln med stickningar och domningar kring mun och ena armen, där besvären ofta börjar i handen för att sedan sprida sig upp längs armen. Man kan också drabbas av svårigheter att styra motoriken och att prata som vanligt. Vissa kan få förvrängd kroppsuppfattning. Andra kan få magont. Symtomen under aurafasen brukar vara likartade hos en och samma person, men kan variera en hel del mellan olika personer.

Och symtomen är:

• att den är svår och intensiv, men kan också vara måttlig och variera i intensitet under ett anfall
• att värken känns borrande, dunkande eller pulserande
• att den sitter på ena sidan av huvudet eller vid ena ögat, men värken kan också vara dubbelsidig eller sitta i bakhuvudet
• att den förvärras när man rör på huvudet och av fysisk aktivitet
• att man blir överkänslig för dofter, ljud och ljus
• att man ofta mår illa och kan kräkas
• att koncentrationen blir sämre och man blir trött.

Verkar de kul?  men jag äter ju medicin som är förebyggande mot min migrän men det funkar inte så värst bra.. Sen väntar jag fortfarande på en remiss på magnet röntgen och ryggmärgsprov?!?! blir lite irriterad när läkaren säger att jag ska få tid innan jul men har man fått det? NEJ! Irriterad man blir då. Sen får jag bara äta värktabletter två dagar i veckan men kuuuul dåå!!!  Men nu ska jag inte sitta här och klaga det är ju trots allt julafton imorn :)

Jag ska i alla fall gå lägga mig nu och tycka synd om mig själv, haha! Godnatt och sovgott!

Allt är taget ifrån ---> http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Migran/

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0